Komen UBSA

Memuatkan berita semasa UMNO Bahagian Shah Alam untuk ahli-ahli yang peka dan ingin tahu perkembangannya terutama pandangan mengenai kepimpinan dan arahtujunya. E-Mail komen: komenubsa@yahoo.com

Saturday, September 02, 2006

Penjelasan Letak Jawatan Bhg 3 - Ucapan Ketua Penerangan (Art 25)

Bahagian 3

Mesyuarat Khas JK UMNO Bahagian 8hb Ogos 2006

Dalam perkara terakhir mesyuarat khas ini Dato Ketua Bahagian telah membentangkan perkara perlantikan ahli-ahli majlis. Mengikut beliau ini adalah atas arahan YAB Menteri Besar bagi bahagian membuat penamaan. Beliau menyatakan UMNO Bahagian Shah Alam mempunyai 5 kerusi iaitu 4 kerusi diMBSA dan satu kerusi diMPSJ

Seterusnya beliau menyatakan “bahawa mesyuarat pengurusan yang bermesyuarat semalam telah membuat keputusan perlantikan ahli-ahli majlis iaitu beliau (Dato Ketua), Sdra Dzulkarnain Md. Ruslan -Naib Ketua (dipindahkan dari MPSJ), Sdra Abd. Rahim Mat Shah Ketua Pemuda dan Sdra Shahrin Ahmad di MBSA. Datin Niswati Ketua Wanita diMPSJ menggantikan Sdra Zulkarnain.” Beliau kemudian meminta pandangan.

Ketua Penerangan memberikan pandangan dan keputusannya seperti yang terdapat dalam teks dibawah diikuti oleh Dato Bendahari dan Setiausaha UMNO Bahagian.


Petikan Ucapan Perletakan Jawatan Ketua Penerangan, Dato Bendahari dan Setiausha UMNO Bahagian dalam mesyuarat Khas 8hb. Ogos 2006:

A. Ucapan Ketua Penerangan

YB Dato Ketua bahagian, YB Dato Timbalan Ketua, Sdra Naib Ketua, Dato / Datin, Tuan / Puan.

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah diatas pencalonan Ybhg. Datin Ketua Wanita dan Sdra Shahrin sebagai muka baru dalam ahli majlis.

Di sini saya juga ingin umumkan keputusan saya untuk meletakkan jawatan saya sebagai ketua Penerangan UMNO Bahagian berkuatkuasa esok hari 9hb. Ogos 2006 atas sebab-sebab berikut.

Saya membuat keputusan ini dengan hati yang berat dan rendah diri. Saya amat menghormati keputusan YB Dato Ketua UMNO Bahagian sementara saya pula sebagai Gurkha nombor satunya mempunyai pandangan yang berbeza dan tidak bersetuju dengan keputusan tersebut. Maka amatlah wajar saya memberi laluan bagi beliau meneruskan keputusan tersebut. Saya tidak bersetuju atas dasar prinsip yang diletakkan oleh YB Dato sendiri. Prinsip dan dasar dimana “kepentingan atau “interest” parti dan pengurusan UMNO Bahagian melebihi dan mengatasi kepentingan atau “interest” individu. Oleh kerana prinsip ini telah dicemari maka saya tidak dapat menerimanya.

Saya ingin menyatakan disini bahawa saya tidak mempunyai sebarang masalah dengan Sdra Shahrin. Malah beliau telah banyak memberi sokongan kepada saya bagi program Jalanan Merdeka UBSA 2006. Saya hanya berpegang kepada prinsip, dasar dan landasan mengenai kedudukan jawatan dalam parti, hiraki dan kekananan serta ahli-ahli badan pengurusan. Ini adalah prinsip dan prosedur yang perlu dipatuhi kerana ianya adalah “basic leadership principles” yang dicernakan oleh YB Dato Ketua bahagian sendiri. Sebagai ahli badan pengurusan saya ingin mengatakan bahawa kita “as leaders we should not waver and succumb to the whims and fancies of others and circumtances”.

Saya menyuarakan pandangan dan pendirian ini bukan kerana saya mahukan kerusi ahli majlis itu. Tempat itu boleh diberikan kepada orang lain tetapi biarlah mengikut adat, prinsip dan kriteria yang ditetapkan. Jangan kita hanya memperakui sesuatu bila ianya untuk memenuhi keperluan dan kehendak kita tetapi menukarnya dilain masa bagi memenuhi selera kita yang lain pula. Prinsip tetap prinsip dan mestilah dihormati. Jika tidak kita hanya akan menjadi bahan ketawa “laughing stock” orang lain atau pun sesama kita sendiri.

Saya ingin tegaskan bahawa saya tidak perlukan jawatan ahli majlis itu sama seperti pingat-pingat PJK, AMS yang pernah ditawarkan tetapi ditolak sebelum ini sepanjang 17 tahun bermula tahun 1989 dalam UMNO Bahagian Shah Alam. Sepanjang 17 tahun itu saya telah memegang jawatan Setiausaha kerja Pemuda Bahagian, AJK Pemuda Bahagian, Bendahari Pemuda Bahagian, Setiausaha Pemuda Bahagian, Ahli Jawatankuasa Bahagian, Setiausaha Penerangan Bahagian dan akhir sekali Ketua Penerangan UMNO Bahagian. Rekod dan prestasi kerja saya bolehlah dinilai oleh anda semua.

Saya juga ingin tegaskan bahawa sepanjang tempoh tersebut saya tidak pernah mendapat sebarang ganjaran seperti rumah murah, tanah, tender dan projek dari sebarang wakil rakyat dalam bahagian ini. Ratusan atau ribuan jam dari masa saya dan wang ringgit saya sumbangkan dan abadikan untuk UMNO Bahagian. Saya tidak terkilan tidak dapat apa-apa tetapi janganlah menuduh saya merajuk kerana tidak menjadi ahli majlis iaitu satu jawatan yang terlalu kecil dan tidak membawa makna untuk direbutkan oleh saya.

Ini bukan soal merajuk. Ini adalah soal yang mengganggu serta menggugat “conscience” saya selaku ahli pengurusan UMNO Bahagian. Ini adalah mengenai “soul” dan “spirit”. Sebab itulah jika kita hilang “conscience, soul” dan “spirit” dan dengan sedikit kuasa yang dianugerahkan oleh Allah SWT kita mudah lupa siapa kita lalu menjadi tamak dan rakus. Ini yang saya tidak boleh terima atau kompromi.

Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada YB Dato Ketua Bahagian yang telah memberi kepercayaan kepada saya selama ini. Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada semua AJK UMNO Bahagian yang telah memberi sokongan dan dokongan kepada saya selama ini. Saya ingin memohon ampun dan maaf kepada semua di atas sebarang kesilapan dan kekasaran yang telah saya lakukan.

Selamat meneruskan perjuangan dan semoga diberkati Allah SWT.