Komen UBSA

Memuatkan berita semasa UMNO Bahagian Shah Alam untuk ahli-ahli yang peka dan ingin tahu perkembangannya terutama pandangan mengenai kepimpinan dan arahtujunya. E-Mail komen: komenubsa@yahoo.com

Saturday, September 02, 2006

Penjelasan Letak Jawatan Bhg 2

Untuk Penjelasan Bhg 1 (Lihat Artikel terdahulu dibawah)

Bahagian 2

Sebelum Mesyuarat Khas JK UMNO Bahagian 8hb Ogos 2006

Beberapa perkara lain berkaitan perletakkan jawatan ini yang dirasakan patut diketahui oleh ahli-ahli UMNO telah berlaku selepas mesyuarat pengurusan pada 7hb. Ogos hinggalah sebelum mesyuarat pengurusan 8hb. Ogos 2006.

Dato Timbalan Ketua telah menghubungi Dato Bendahari melalui talipon kira-kira jam 3.00 petang bertanyakan kenapa cadangan beliau untuk meletakkan Sdra Shahrin sebagai ahli majlis tidak disokong oleh Dato Bendahari. Dato Bendahari pula cuba menerangkan bahawa beliau menolak atas sebab prosedur dan peraturan tetapi Dato Timbalan Ketua terus mematikan handphonenya.


Dato Bendahari kemudiannya ada menerima pesanan ringkas (sms) dari Dato Timbalan Ketua kira-kira setengah jam selepas itu dengan mesej “Maaf Dato kerana terkasar tadi”. (Nota: Dato Bendahari menyatakan bahawa beliau amat terkilan dan kecewa dengan sikap yang ditunjukkan oleh Dato Timbalan Ketua kerana mencemoh dan memarahinya)

Dato Timbalan Ketua
ada menghubungi Setiausaha bertanyakan kenapa beliau tidak menyokong cadangan untuk meletakkan Sdra Shahrin sebagai Ahli Majlis MBSA. Setiausaha menjawab bahawa beliau mengikut keputusan Dato Ketua bahagian tetapi menyatakan bahawa apa yang dikatakan oleh Ketua Penerangan, Dato Bendahari serta Datin Ketua Wanita ada rasionalnya yang berdasarkan kepada prinsip yang kukuh. Jika penggiliran hendak dibuat eloklah dalam kalangan jawatankuasa pengurusan terutama yang belum pernah.

Nota-nota & Catatan Lain:

Dato Ketua Bahagian dan Dato Timbalan Ketua telah pun memanggil Ketua Puteri sebelum mesyuarat pengurusan 7hb. Ogos bagi memaklumkan bahawa beliau akan digugurkan dan tempatnya akan diambil alih oleh Sdra Shahrin. Ketua Puteri memohon dan merayu agar ianya dapat disambungkan atas sebab imej dan kekuatan kepada Puteri tetapi ditolak.

Ketua Puteri kemudiannya membuat temujanji dan bertemu dengan Dato Ketua Bahagian pada tengah hari besoknya 8hb. Ogos meminta dan memohon supaya beliau dikekalkan sebagai ahli majlis MBSA. Beliau mengemukakan 8 alasan termasuklah kehendak dari Puteri kenapa beliau perlu dikekalkan sebagai ahli majlis.

Ketua Pemuda telah bertemu dengan Ketua Bahagian dimana Ketua Bahagian memaklumkan senario perlantikan ahli majlis termasuk perlantikan semula beliau (Ketua Pemuda) diMBSA dan kemasukan Sdra Shahrin menggantikan Ketua Puteri diMBSA.

Sdra Shahrin ada menemui Dato Ketua Bahagian meminta supaya beliau dilantik menjadi ahli majlis MBSA sebelum semua episod ini bermula.

Dato Timbalan Ketua dan Naib Ketua ada menemui Dato Ketua Bahagian beberapa kali bagi mencadangkan dan meminta Sdra Shahrin dilantik sebagai ahli majlis (Nota:. Ini diakui sendiri oleh Dato Timbalan Ketua dalam mesyuarat Khas JK bahagian pada 8hb. Ogos dengan menyatakan beliau yang meminta Ketua bahagian untuk melantik Sdra Shahrin).

Naib Ketua dan Sdra Shahrin ada menemui Ketua Bahagian bagi membincangkan perkara yang sama pada tengahhari 8hb. Ogos 2006 untuk berbincang mengenai perlantikan Sdra Shahrin.

Dalam perbincangan-perbincangan ini Setiausaha, Dato Bendahari dan Ketua Penerangan tidak langsung dilibatkan atau dimaklumkan. Inilah yang dikatakan “kumpulan pengurusan dalam pengurusan” atau “kitchen cabinet” di mana banyak keputusan penting yang lain dibincang sesama mereka sahaja dan kami pula sekadar “rubber stamp” dan tukang “endorse” sahaja.


Setiausaha telah memaklumkan kepada Dato Ketua pada pagi 8hb. Ogos bahawa ketua Penerangan telah menyatakan kesediaannya untuk meletakkan jawatan atas dasar prinsip sekiranya keputusan perlantikan yang dibuat Dato Ketua menyanggahi prinsip dan peraturan yang telah ditetapkan.

Dato Ketua bertemu dengan Ketua Penerangan sebelum mesyuarat Khas AJK Bahagian bermula dan meminta beliau supaya mempertimbangkan keputusan yang akan dibuat. Ketua Penerangan memberi respons bahawa segalanya terserah dan bergantung kepada arahtuju dan keputusan yang akan dibuat oleh Dato Ketua.