Komen UBSA

Memuatkan berita semasa UMNO Bahagian Shah Alam untuk ahli-ahli yang peka dan ingin tahu perkembangannya terutama pandangan mengenai kepimpinan dan arahtujunya. E-Mail komen: komenubsa@yahoo.com

Saturday, September 02, 2006

Budaya Samseng UMNO Shah Alam (Art 30)

Beberapa orang Ketua UMNO Cawangan yang menghadiri majlis taklimat khas Ketua UMNO Bahagian pada malam 5hb Ogos 2006 (Jumaat) mengadu bahawa mereka kecewa dengan sikap yang tidak bersopan beberapa pemimpin UMNO Bahagian.

Kata mereka bahawa pada malam itu ada orang mengedarkan surat penjelasan perletakan jawatan dari Hj Shamsudin Hashim, Datuk Manan dan Hj Md Taib. Orang yang mengedar itu telah dihalang oleh beberapa orang AJK Bahagian. Surat penjelasan setebal 13 muka itu telah dirampas dari budak yang mengedarkan.

"Itu masih Ok" kata ketua-ketua UMNO Cawangan tadi. "Yang tidak OKnya surat penjelasan yang sudah ada dalam tangan kami juga dirampas. Mereka minta surat itu dari kami. Bagi kami yang tidak suka bergaduh, kami ikut sajalah kehendak mereka".

Kata mereka lagi, "Tukang kutip itu kata dia diarahkan oleh Shahrin. Shahrin kata tak payah baca sampah macam tu".

"Kenapa Shahrin dan pemimpin bahagian takut sangat dengan surat itu. Kalau pemimpin bahagian betul apa mereka nak takut. Jawab sahajalah kandungan dalam surat itu. Meraka ada kuasa. Betul tak?" tanya seorang ketua cawangan lain.

"Saya amat tak setuju perangai macam ni. Ini budaya samseng. Mereka halang surat tu malam tu. Mereka halang lagi pagi besok masa persidangan. Apa punya biadap mereka ni. Mereka ingat kita ini siapa. Kita ini Ketua Cawangan tau. Takkan kita tak boleh nilai betul salahnya" tambah seorang KC lain pula.

Inilah budaya yang mula menular dalam UMNO Bahagian. Budaya samseng dan ugut mengugut dengan sedikit kuasa yang mereka ada. Ramai yang tahu siapa bapak samsengnya!!

Dipendekkan cerita khabarnya walaupun dihalang malam itu dan pagi besoknya, surat penjelasan tersebut telah sampai ketangan lebih 200 pemimpin (bahagian dan cawangan) melalui pos. Ada seorang KC pula berkata dia buat salinan untuk AJK cawangannya. Seorang KC pula berkata dia baca 3 kali untuk memahami isu sebenarnya.

Bagi anda yang tidak dapat salinan surat tersebut melalui pos, salinan surat tersebut ada dalam blog ini yang dibahagikan kepada beberapa bahagian. Sekarang bukan seratus dua yang boleh baca tetapi ribuan ahli UMNO dan orang lain boleh baca. Bukan mereka yang diShah Alam atau Selangor atau Malaysia, tetapi manusia seluroh dunia yang tahu bahasa Melayu boleh baca.