Komen UBSA

Memuatkan berita semasa UMNO Bahagian Shah Alam untuk ahli-ahli yang peka dan ingin tahu perkembangannya terutama pandangan mengenai kepimpinan dan arahtujunya. E-Mail komen: komenubsa@yahoo.com

Sunday, May 11, 2008

Jika Benar Ody

Saya dimakumkan bahawa dengan pengunduran Salamon (ketua Bahagian) dan isterinya Niswati (Ketua Wanita), Nawawi telah diminta untuk menyusun barisannya.

Maka al-kisah Nawawi yang begitu teruja dengan pengunduran Salamon pun terus menyusun barisan utama sayap pergerakannya. Dikatakan Azhari Shaari calon Ketua Pemuda dan Radziah Ahmad (Ody) sebagai calon ketua wanitanya.

Jika benar Ody dipilih oleh Nawawi sebagai calon ketua wanitanya maka ianya amatlah bertepatan dengan kriteria pemilihan pemimpin yang saya perkatakan dalam 3 bahagian sebelum ini. Pemilihan Nawawi agaknya berdasarkan kepada kriteria-kriteria tersebut.

Beliau meletakkan kelayakan akademi dan kedudukan ekonomi ditempat yang paling akhir seperti yang dinyatakan dalam tinjauan tersebut.

Jika diteliti Ody bukanlah memiliki tahap kelayakan akademik yang tinggi. Jika nak dibandingkan dengan Niswati jauh sekali bezanya.

Dari segi kedudukan ekonomi pula, kedudukan ekonomi Ody cukup untuk kehidupan keluarga. Jika nak dibanding kedudukan ekonomi Azhari calon ketua Pemuda dan Ody tentulah jauh bezanya.

Rumusannya, kedudukan ekonomi dan pemilikan wang bukan kriteria utama. Wang boleh dicari jika ada jawatan dan bijak sedikit. Ini terbukti dengan kedudukan Nawawi sendiri.