Komen UBSA

Memuatkan berita semasa UMNO Bahagian Shah Alam untuk ahli-ahli yang peka dan ingin tahu perkembangannya terutama pandangan mengenai kepimpinan dan arahtujunya. E-Mail komen: komenubsa@yahoo.com

Wednesday, September 06, 2006

Perubahan -Pemimpin Berubah, Diubah

Beberapa orang ketua cawangan mengatakan bahawa semua pemimpin berubah bila sudah mendapat tempat. Benarkah begitu? Kenapa mereka berubah? Apakah yang menyebabkan mereka berubah?

Bertalu-talu soalan ini menerpa benak saya. Saya lakukan sedikit kajian berdasarkan pengamatan sekeliling.

Memanglah ada kebenaran mereka yang jadi pemimpin dan ada kuasa mengalami perubahan personaliti. Dulu mereka hanya pemimpin biasa. Contohnya hanya jadi AJK Bahagian. Kemudian jadi Ketua Pemuda bahagian. Bila jadi Ketua Pemuda dia jadi ahli majlis kerajaan tempatan. Mungkin ada sedikit pengaruh. Tidakkah dia berubah???

Dari Ketua Pemuda bahagian dia jadi wakil rakyat. Sekarang sudah jadi YB. Kalau dahulu dia kata dia "pemimpin kerdil" dan pakai bahasa yang merendah diri, sekarang apa pula bahasa yang dia pakai. Pergi sana orang panggil YB, pergi sini orang panggil YB. Bagaimana perasaan. Egi berubah tak? Mustahil. Kalau orang tak panggil di YB dia mungkin rasa janggal. Kadangkala mungkin terbeliak mata macam nak telan orang yang tak panggil YB!!

Dari YB dia dapat gelaran Dato'. Sekarang kita kena panggil dia YB dato'. Berubah lagi tak bila dah dapat gelaran "Dato". Ada seorang kawan saya bila dia tulis sms pada saya dia pun guna "Dato' pada panggal namnya. Saya tahulah dia seorang "dato". Mungkin dia takut saya lupa.

Dari YB wakil rakyat biasa dia jadi EXCO kerajaan negeri. Sekarang sudah ada kuasa. Sudah ada portfolio tertentu. Banyak peluang yang ada sana dan sini. Kenalan bukan main ramai lagi sekarang. Bagaimana sekarang? agak-agak dia berubah lagi tak.

Lepas tu bila dia jadi EXCO kadang-kala dia kena jadi wakil MB dalam majlis. Sebab itu apa yang kita nak hairankan bila ada dari kalangan EXCO yang kadangkala berangan jadi MB. Ada pula yang berharap MB yang ada cepat-cepat turun supaya dapat mereka ganti. Juak-juak mereka pula buat macam andaian bahawa EXCO panglima mereka mempunyai peluang bear jadi MB.

Bila Tan Sri Dato Abu Hasan Omar gugur jadi MB ada EXCO yang sudah berangan jadi MB. Cakap pada orang suratkhbar pun macam sudah "snapshot" dia jadi MB. Tapi sinaran cahaya MB Tak sampai kesitu. Bukan EXCO yangg jadi MB. Seorang budak kampung dari Sungai Besar yang jadi MB. Melopong mereka. Kadangkala mereka yang jadi EXCO ini lupa bahawa nyawa mereka sebagai EXCO terletak pada hujung lidah dan jari MB saja.

Pokoknya dari mana putaran kuasa ini datang. Siapa yang beri mereka ini kuasa. Kuasa yang mengubah personaliti mereka dari seorang yang merendah diri (skala kiri) hingga menjadi seorang yang sombong dan angkuh (skala kanan).

Jawapannya mudah: KITA. Ya kita, pemimpin kerdil peringkat cawangan.

Kita jangan lupa kita yang mengangkat mereka. Kita angkat dia dari ahli cawangan menjadi ketua pemuda cawangan, menjadi ketua cawangan, menjadi AJK Pemuda bahagian, menjadi Ketua Pemuda bahagian, menjadi AJK bahagian dan mungkin ketua bahagian. Kemudian dia dapat jawatan wakil rakyat atau EXCO dan dengan kuasa dari jawatan itu. Dari pakai kereta cabok dia pakai kereta mewah. Dari rumah kecil ke rumah besar. Dari seorang yang sengkek sudah ada jutaan ringgit.

Kita yang berikan mereka kuasa. Kemudian apa yang berlaku. Mereka terus mahu duduk disitu. Kalau boleh sampai "kiamat". Dari satu penggal kesatu penggal. Dari satu penggal "akhir" ke satu penggal akhir. Dari satu "agenda atau kerja" yang belum selesai ke satu "agenda dan kerja" lain yang belum selesai. Bila "penggal" nak berakhir? Bila "agenda dan kerja" nak selesai? Sebab itu saya kata sampai kiamat.

Jangan lupa, kita yang berikan mereka kuasa. Mereka pula ingat kuasa ini hak mutlak mereka. Mereka "take for granted".

Ramai diantara kita (terutama ketua cawangan) yang jadi takut dengan mereka. Kita takut dengan kuasa yang mereka ada. Kita takut kerana mereka itu wakil rakyat. Kita takut kerana mereka sudah jadi EXCO. Kita jadi takut pada mereka dengan kuasa yang kita sendiri berikan pada mereka. Pelik bukan? Tetapi itulah kenyataannya bagi setengah ketua cawangan yang taksub dengan pemimpin yang mereka pilih.

Pemimpin yang cuba mempertahankan jawatan dan kuasa ini ada dua jenis. Jenis pertama ialah yang kita ikut kerana kita hormat dan suka mereka. Jenis kedua ialah kita ikut kerana kita takut dan terpaksa suka mereka.

Jenis yang pertama ini adalah pemimpin ideal tetapi sukar dicari. Kalau pemimpin jenis ini ramai akan aman bahagian semua orang. Mungkin "cikgu" bekas wakil rakyat Batu Laut tahun 70'an itu salah seorang darinya.

Jenis kedua ini ramai. Bila sudah dapat tempat dan sudah ada sedikit kuasa serta sudah ada kekayaan wang ringgit dia ingat dia boleh gertak dan boleh beli semua orang. Dengan kuasa yang ada dia takutkan pemimpin cawangan macam kita. Dengan wang dia cuba beli kita samada dengan beri wang, bagi hadiah atau bagi lawatan percuma pada kita. Kalau kita tak mahu ikut dia, dia cuba pancung kita. Kalau dia kalah tak boleh pancang dia pura-pura buat baik. Depan dia senyum, belakang dia tikam kita.

Dipendekkan cerita saya ingin bertanya anda:

Cubalah anda renungkan apakah jenis pemimpin UMNO Bahagian Shah Alam yang ada hari ini?

Jika anda dapati mereka dari kumpulan jenis pertama, maka kita hendaklah menyokong dan mendokong mereka.

Jika kita dapati mereka ini dari kumpulan jenis kedua, maka kita perlu melakukan sesuatu untuk mengubah keadaan. Kita semua bertanggungjawab kepada kepimpinan yang ada. Satu hari nanti kita akan disoal perkara ini. Kita pastinya tidak boleh lari dari tanggungjawab ini sebagai pemimpin kerdil cawangan.

Jawapannya ada ditangan kita.